[RBL] Capitalul românesc la un an de pandemie – Concluziile antreprenorilor români

Peste 100 de antreprenori și lideri din business au participat pe 1 aprilie la evenimentul organizat de Fundația Romanian Business Leaders – Capitalul românesc la un an de pandemie. În cadrul celor 3 paneluri, invitații au abordat teme precum lecțiile învățate în pandemie, migrația inversă și oportunitățile create de contextul actual.

„Un alt lucru extraordinar care s-a întâmplat pentru companiile mici și mijlocii … este că au început să învețe să lucreze cu banca […] și cu programele de stat […] pentru că înainte erau extrem de reticente. Acum, din nevoie, au învățat să-și facă un plan, să-și facă un dosar de finanțare, poate că nu le-a ieșit din prima[…]. Astăzi sunt zeci de mii de companii în România care înainte nu accesaseră niciun fel de instrument de finanțare, nici bancar, nici de ajutor de stat sau fonduri europene și care, după acest an de pandemie, au reușit într-un fel sau altul să intre într-o astfel de colaborare. Odată învățat demersul acesta, nu se mai dezvață. Vom fi învățat de acum încolo să lucrăm și să beneficiem de fondurile europene și să avem o relație cât mai profesională și mai bună cu băncile și asta ne va pune pe un picior de egalitate și de competitivitate cu multe firme internaționale.” a declarat Dragoș Roșca, Chairman, Delta Asset Invest, oferind una dintre concluziile principale ale zilei.

În sesiunea de deschidere moderată de Laura Florea, Managing Partner, Point Public Affairs, cei patru invitați Mihai Marcu, CEO Medlife, Dragoș Anastasiu, Președinte Eurolines Group și Coordonatorul Coaliției pentru Dezvoltarea României, Dragoș Neacșu, CEO GS1 România și membru al boardului BVB și Dan Isai, CEO Salad Box au oferit o perspectivă a oportunităților pe care anul acesta de pandemie le-a adus în mediul de afaceri.

Mihai Marcu încurajează antreprenorii să vină cu idei: „Pe vremurile astea se poate orice, orice fel de idei câteodată sunt bine venite. Trebuie să profităm de ocazie și […] fereastra de oportunitate nu este mai mare de 6-12 luni pentru că mai devreme sau mai târziu piața va reveni la normalitate. […] Trebuie să ne gândim cu toții cum vor arăta consumatorii post-COVID. […] Obiceiurile de consum se schimbă, oamenii se schimbă, noi ne schimbăm cu toții […] și trebuie să ne adaptăm acestor noi condiții ca antreprenori.”

Dragoș Anastasiu a afirmat „Eu cred că în general sunt bani, inclusiv pe la bănci și la fonduri de investiții, mai mici mai mari. Cred însă că trebuie să facem eforturi în a scrie proiecte, în a face proiecte, în a deveni bancabili. […] Ce ne diferențiază în mod semnificativ [n.r. față de germani] sunt două lucruri și au ieșit acum în evidență: managementul de criză care la noi este făcut după și punerea deoparte a resurselor.”

O perspectivă interesantă ne oferă și Dragoș Neacșu care consideră că zilele bune de venit pe bursă sunt de acum încolo – urmează recunoașterea MSCI și consacrarea pieței de capital ca emergentă, companii românești vor intra în indici globali, iar investitorii puternici vor intra în companii și se vor uita și către alte oportunități.

Referindu-se la viața de după pandemie, Dan Isai susține că se așteaptă să crească cererea și consumul, oamenii vor vrea să se întâlnească, să sărbătorească. E momentul să apară concepte noi, conceptele bune au fost accelerate, creșterea pieței de food delivery va stagna la 40-45%, acum e la 35% și a avansat de la 20%, înainte de pandemie.

În cea de-a doua sesiune dedicată antreprenoriatului românesc și moderată de Sorin Axinte, Co-fondator Spark’n’Switch și RBL, am aflat de la invitați care sunt cele mai importante lecții învățate în acest an de pandemie. Cristina Bâtlan, fondator Musette susține că „Am învățat că modestia nu e bună deloc și trebuie să ai curaj să te extinzi și să te duci pe toate piețele. Pandemia ne-a învățat că ceea ce știam doar la nivel teoretic, […] că noi avem acces permanent la întreaga lume, numai că nu avem curajul să facem chestia asta. Am învățat să accesăm întreaga lume, să concurăm de la egal la egal cu cele mai mari case din lume și să accesăm clienți din China, Coreea, America, nici nu mai contează de unde. […] În pandemie am învățat […] că nu este rușine să ceri ajutor, indiferent cât de mare e compania ta. […] Acesta este singurul lucru care ne lipsește: să dezvoltăm o economie colaborativă; am fi imbatabili la nivel mondial, însă nu avem asta în cultură.”

Fondatorul Ax Perpetuum, Dan Pitic crede că „Agilitatea e o caracteristică foarte importantă a antreprenorului. […] Capacitatea de a te adapta rapid […] este marea caracteristică a antreprenoriatului și noi, ca români, avem această caracteristică întipărită. Cred că asta ne și face competitivi. Chiar dacă nu ne dăm seama, oriunde am ieși pe piețele din jur suntem mult mai buni decât ne-am obișnuit să credem despre noi, suntem chiar în măsură să facem față provocărilor.”

Felix Pătrășcanu, fondator FAN Courier consideră că o oportunitate oferită de contextul actual este „întoarcerea românilor către țară, a est-europenilor către țările din care au plecat cândva și ei vin cu un bagaj de cunoștințe tehnice și cu un bagaj de cunoștințe civice. […] Acești oameni nu au venit doar pentru o scurtă perioadă după care să-și reia periplul prin Europa, ci vor rămâne. România încă are o mulțime de oportunități și sunt multe lucruri de dezvoltat. România are foarte multe oportunități pentru că are multe lipsuri. Iar un antreprenor asta face până la urmă, transformă lipsurile în businessuri profitabile.”

În ultima sesiune moderată de Alina Burlacu, director general al Fundației Romanian Business Leaders, Angela Roșca, Managing Partner TaxHouse ne-a informat despre ce urmează pe partea de fiscalitate: „Sunt peste 100 de țări care au dat facilități fiscale de tot felul asemănătoare cu ce am dat și noi […] însă realitatea este că toate bugetele […] o să aibă o problemă la finalul acestei perioade de criză COVID și mă aștept la un trend de adunare de mai mulți bani. […] Nu cred că se poate rezolva totul prin inflație, cred că vom asista fie la niște controale fiscale mult mai dure, fie la majorări de taxe. […] Ca recomandare pentru business-urile mici și medii ar fi să se gândească dacă businessurile arată profitabil dacă dăm la o parte diversele facilități fiscale.”

Dragoș Petrescu, Președinte City Grill Group consideră că „2020 este un an în care am luat foarte multe decizii. A dispărut zona de predictibilitate … am ieșit din paradigma a sistemului de management tradițional și am intrat în paradigma start-up-ului sau a oportunităților. … este o schimbare în paradigma de consum în România…. Cea mai grea decizie a fost să mă despart de o treime din echipa mea în acest an și m-am despărțit într-un mod care pe de-o parte m-a bucurat, pe de-o parte m-a întristat, respectiv am vorbit cu prietenii mei antreprenori sau executivi importanți din România care mi-au preluat cu mare drag și plăcere angajații mei, având în vedere că sunt atât de bine pregătiți.”

CEO-ul Autonom, Marius Ștefan ne-a împărtășit perspectiva sa asupra inovației: „Constrângerile încurajează inovația. […] Pune un buget fix, dacă ai o estimare de cât ar costa, pune semnificativ mai puțin decât crezi, și pune un termen limită. Creează câteodată o presiune artificială pentru inovație pentru că în felul ăsta […] se întâmplă minuni. […] Inovația nu se face cu bani. […] A face bootstrapping într-un business înseamnă să începi aproape fără niciun ban. […] Dacă începi cu mentalitatea asta, fiecare bănuț pe care îl investești sau îl atragi de la alți investitori va fi destul de atent investit.”

Iulian Cîrciumaru, Managing Partner V7 Capital ne oferă perspective asupra investițiilor: „Spre deosebire de ciclurile de cash anterioare, mai ales din secolul trecut, acum pare că avem niște active care funcționează ca niște debușee care sterilizează un pic piața de cash, unul din ele este evident bitcoinul sau toată piața de criptomonede. […] Riscul există în continuare în piață, este poate riscul cel mai mare care mă preocupă în momentul de față motiv pentru care o direcție importantă pentru mine este securizarea capitalului […] în investiții care sunt mai puțin expuse volatilității piețelor. […] Orice perioadă de volatilitate vine și cu oportunități. […] Când apar vânturile adverse putem construi ziduri, dar și mori de vânt.”

Meniu